Dodatek osłonowy – co to jest
Dodatek osłonowy jest świadczeniem pieniężnym, które ma na celu zapewnić wsparcie finansowe osobom o niskich dochodach, a także uchronić ich przed ubóstwem energetycznym.
Komu przysługuje dodatek osłonowy
Zgodnie z ustawą o dodatku osłonowym świadczenie przysługuje:
- Osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2100 zł,
- Osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę;
Gospodarstwo domowe tworzą:
- gospodarstwo domowe jednoosobowe - osoba samotnie zamieszkująca i gospodarująca;
- gospodarstwo domowe wieloosobowe – osoba, która wnioskuje o przyznanie dodatku osłonowego oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące.
Jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Dochód będzie ustalany na podstawie art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu dla potrzeb przyznania dodatku osłonowego ustalana będzie na podstawie dochodów osiągniętych w:
- roku 2020, tj. przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożony zostanie wniosek o dodatek osłonowy – w przypadku wniosku o dodatek osłonowy złożonego w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 lipca 2022 roku;
- roku 2021, tj. ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożony zostanie wniosek o dodatek osłonowy – w przypadku wniosku o dodatek osłonowy złożonego w okresie od dnia 1 sierpnia do dnia 31 października 2022 roku.
Ile wynosi dodatek osłonowy
Dodatek osłonowy wynosi rocznie:
- 400/500 zł * dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
- 600/750 zł* dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
- 850 zł/1062,50 zł* dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
- 1150 zł/ 1437,50 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę.
*WAŻNA INFORMACJA
O podwyższone dofinansowanie można ubiegać się tylko wówczas, gdy źródło ciepła zasilane węglem lub paliwem węglopochodnym zostało wpisane najpóźniej w dniu złożenia wniosku do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (10Dz. U. z 2021 r. poz. 554, 1162 i 1243).
Więcej informacji o wpisie do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków dostępne pod linkiem:
https://www.halinow.pl/aktualnosc-1194-1_lipca_ruszyla_centralna_ewidencja.html
Uwaga
Dodatek ten będzie przyznawany również po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota dodatku będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych dodatków osłonowych będzie wynosić 20 zł.
Jak powiadomimy o przyznaniu dodatku osłonowego
- Przyznanie dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji.
Informacja o przyznaniu dodatku osłonowego jest przekazywana na wskazany przez wnioskodawcę adres poczty elektronicznej, a w przypadku braku wskazania poczty elektronicznej wnioskodawca zostaje poinformowany o możliwości odebrania informacji o przyznaniu dodatku osłonowego w urzędzie.
Odmowa przyznania dodatku osłonowego, uchylenie lub zmiana prawa do dodatku osłonowego oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego świadczenia wymagają wydania decyzji.
Jak będzie wypłacany dodatek osłonowy
Dodatek osłonowy przysługuje za okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.
Jeśli wniosek zostanie złożony do 31 stycznia 2022 r. będzie on wypłacany w dwóch równych ratach:
- do 31 marca 2022 r.
- do 2 grudnia 2022 r.
Jeśli wniosek zostanie złożony po 31 stycznia 2022 r. – dodatek będzie wypłacony jednorazowo. Terminem końcowym wypłaty dodatku osłonowego jest 2 grudnia 2022 r.
Wnioski złożone po 31 października 2022 r. nie będą rozpatrywane.
Gdzie i kiedy złożyć wniosek
Wnioski w formie papierowej można pobrać w godzinach pracy w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Halinowie, w Urzędzie Miejskim w Halinowie oraz w Gminnym Centrum Kultury w Okuniewie, Rynek 46 Okuniew (10pn. – pt. 10.00 – 17.00).
Wniosek o dodatek osłonowy należy złożyć papierowo w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Halinowie, ul. Mickiewicza 23
- poniedziałek 8.00 – 17.00,
- wtorek i czwartek 8.00 - 16.00,
- piątek 8.00 - 15.00
- środa – dzień wewnętrzny
lub elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP.
Wniosek można złożyć najpóźniej do 31 października 2022 r.
WNIOSEK O WYPŁATĘ DODATKU OSŁONOWEGO
45 kB
KLAUZULA INFORMACYJNA dodatek osłonowy
22 kB
Wskazówki jak wypełnić wniosek o wypłatę dodatku osłonowego
161 kB
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (10Dz. U. z 2022 r. poz. 1)
- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 stycznia 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego (10Dz. U. z 2022 r. poz. 2)
- Uchwała Nr XLI.377.2022 w sprawie zmian w statucie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Halinowie.